Jaaroverzicht Seizoen 2015

Eind deze maand starten de officiële voorbereidingen weer voor een nieuw wielerseizoen. Een goed moment om nog eens terug te blikken op het afgelopen seizoen. Graag nemen we jullie in dit jaaroverzicht nog één keer mee naar de gebeurtenissen in het afgelopen wielerjaar.

Januari
Het jaar 2015 werd direct afgetrapt met prachtig nieuws: Sensa werd gepresenteerd als nieuwe hoofdsponsor van onze ploeg. De komende jaren is de ploeg actief onder de naam Sensa-Kanjers voor Kanjers Cyclingteam. De ploeg verbleef twee weekenden in Vakantiepark De Twee Bruggen in Winterswijk, waar door middel van trainingen en teambuilding de basis werd gelegd voor een nieuw seizoen.

Sensa werd de nieuwe hoofdsponsor van het Sensa-Kanjers voor Kanjers Cyclingteam.

Februari
Een groot deel van de ploeg reisde voor een trainingskamp in februari af naar het Spaanse Pego. Het klimaat en de heuvelachtige omgeving maken de Costa Blanca tot een prachtig trainingsgebied. Het trainingskamp werd opgedeeld in twee blokken van vier trainingsdagen. Naast lange duurritten werd er ook aandacht besteed aan intervallen en waaierrijden.

Een deel van de ploeg reist af naar de Spaanse kust voor een trainingskamp.

Maart
Onder grote belangstelling van sponsoren, pers, familie en vrienden werd de ploeg voorgesteld tijdens de teampresentatie. De ruim honderd aanwezigen maakten kennis met de renners en begeleiding, het materiaal en het nieuwe wielertenue. De komende jaren gaat het team de weg op in oranje-blauwe kleuren. ’s Middags werd de nieuwe teamfoto gemaakt door Jurgen Pillen. Enkele dagen later stond met de Ronde van Groningen de eerste klassieker op het programma. De ploeg werd zevende in het ploegenklassement en steeg na de Omloop van de Veenkoloniën later in de maand nog twee plaatsen.

Teamfoto 2015 door Jurgen Pillen.

April
In april stonden er twee wedstrijden voor de KNWU Clubcompetitie op het programma. De ploeg handhaafde de vijfde plaats in het ploegenklassement na de Omloop van de Braakman en de Wim Hendriks Trofee. De vrije klassiekers die volgden reed onze ploeg grotendeels in de anonimiteit. In de Belgische Ardennen liet de ploeg zich wel weer opmerken. Dit resulteerde na vier etappes in een tiende plaats in het eindklassement voor Daan Schouten.

De ploeg actief in de Arden Challenge.

Mei

De Ronde van Overijssel stond met dikke letters op onze wedstrijdkalender. Onze hoofdsponsor zetelt in de regio en het is het trainingsgebied van een deel van onze renners. Helaas zat een topklassering in deze UCI 1.2-wedstrijd er door pech niet in, maar de wedstrijdkilometers waren van groot belang voor het hoogtepunt van mei: Olympia’s 3M Tour. Voor het eerst in de geschiedenis van de ploeg namen we deel aan de oudste etappekoers van Nederland. Ivo Stronks eindigde in het eindklassement als 34e. We kijken als ploeg met trots terug op een fantastische week. Het was een geweldige ervaring en leerschool voor onze renners. Op de laatste dag van de maand pakte Ruben Ubels de eerste podiumplaats van het seizoen, hij werd tweede in de Ronde van Rhenoy.

Sfeerbeeld Olympia’s 3M Tour

Juni
De maand juni was één van de succesvolste maanden van de ploeg ooit. Maar liefst acht podiumplaatsen reed de ploeg bijeen, waarvan drie overwinningen. Gijs Verdick won in Hengelo voor ploeggenoot Bor Houwers en Xaf Houwers was de beste in Vorden. Ook waren er podiumplaatsen in de Ronde van de Kerspelen, Ronde van Didam, Ronde van Elden (Gijs Verdick) en de Omloop van de Schermer (ploegentijdrit). Het hoogtepunt van het seizoen was natuurlijk het Nederlands Kampioenschap voor Elite zonder contract in Emmen. Daar reed Mark Schreurs naar de nationale titel. De 25-jarige Aaltenaar maakte deel uit van de vlucht van de dag. Het peloton kreeg het gat niet meer dicht, waardoor de koplopers om het felbegeerde rood-wit-blauw konden strijden. Schreurs reedin de slotfase weg met Nick Stöpler en maakte het vervolgens koelbloedig af.

Een trotse Mark Schreurs op het podium in Emmen.

Juli
De kampioenstrui gaf Mark Schreurs vleugels. Drie weken na zijn titel was het opnieuw raak. In de Ronde van Epe was hij de sterkste. Verder wist Robert de Jong de Ronde van Enter winnend af te sluiten voor ploeggenoot Wessel Zennipman. Ook in de Ronde van Ermelo en de Omloop van Nijeveen pakte De Jong een podiumplaats (derde).

Mark Scheurs wint in het rood-wit-blauw in Epe.

Augustus
Volgend seizoen rijdt Gijs Verdick in de kleuren van Cyclingteam Jo Piels. In augustus tekende hij een contract bij de continentale formatie. Een aderlating voor onze ploeg, maar natuurlijk gunnen we het hem van harte. Doorstroming van talent is namelijk een belangrijke doelstelling van onze ploeg. Ook in augustus werd er weer gewonnen. Robert de Jong mocht nog eens het zegegebaar maken in de Ronde van Markelo en Ivo Stronks wist te winnen in de Ronde van Goor. Gijs Verdick werd in deze wedstrijd derde.

Ivo Stronks en Gijs Verdick op het podium in Goor.

September
De laatste wedstrijdmaand van het seizoen stond vooral in het teken van het finaleweekend van de KNWU Clubcompetitie en het NCK. In de laatste wedstrijd van de Clubcompetitie wist de ploeg zich op de vijfde plaatst te handhaven, waarmee aan de belangrijkste doelstelling werd voldaan. In het Groningse Usquert wist de ploeg zelfs het ploegenklassement te winnen. Op het NCK in Dronten eindigde de ploeg op een veertiende plaats.

Oktober
Met een gezellige teamactiviteit werd in Aalten het succesvolle seizoen afgesloten. Mark Scheurs werd in Aalten verkozen tot Sportman van het Jaar, een mooie beloning voor zijn NK-zege. De begeleidingsstaf is alweer bezig met volgend jaar. Binnenkort leest u op onze website meer over de nieuwe aanwinsten voor seizoen 2016.